Waarom wordt TaHoma switch niet gedetecteerd bij het installeren of lukt het niet om verbinding te maken met het Wi-Fi-netwerk?
U wilt een Somfy TaHoma switch instellen en configureren, maar deze kan de gateway niet detecteren of geen verbinding maken met het Wi-Fi-netwerk. Hier vindt u tips voor probleemoplossingen en oplossingen waarmee u het probleem kunt oplossen en voor een vlekkeloze installatie en connectiviteit van uw TaHoma switch.
1. Detectieprobleem
Allereerst moet het lampje op de bovenkant van de TaHoma switch blauw knipperen om gedetecteerd te kunnen worden. Zo niet wordt u verzocht de FAQ te raadplegen: Waarom knippert het lampje op de TaHoma switch niet blauw aan het begin van de installatieprocedure?
Als de TaHoma app de gateway echter nog steeds niet detecteert, ook al knippert het blauwe lampje, gaat u als volgt te werk:
- Controleer in uw smartphone-instellingen of de TaHoma by Somfy app toestemming heeft de Bluetooth van uw telefoon te gebruiken.
- Ga naar de Bluetooth-instellingen van uw smartphone. Bevindt de TaHoma box zich in de lijst met bekende Bluetooth-apparaten? Zo ja, verwijdert u deze.
- Schakel vervolgens de Bluetooth op uw telefoon uit, start de smartphone opnieuw op en schakel de Bluetooth vervolgens weer in.
- Start de TaHoma switch opnieuw op door de stekker uit het stopcontact te halen en vervolgens weer in het stopcontact te steken.
- Met behulp van een speld houdt u de resetknop 10 seconden ingedrukt. Deze bevindt zich onder de gateway diep in de opening bij de PROG knop. U moet de knop voelen klikken met uw speld, anders is de speld niet lang genoeg.
Voer de verbindingsprocedure opnieuw uit. Als het weer niet lukt, herhaalt u de vorige stappen door het TaHoma apparaat op een andere locatie te plaatsen uit de buurt van apparaten die radiosignaalinterferenties kunnen veroorzaken (zoals elektriciteitspanelen, televisies, tv-boxen, etc.).
2. Problemen met wifi-verbinding
Als u problemen ondervindt met het verbinden van een wifi netwerk, wanneer TaHoma switch is gedetecteerd, gaat u als volgt te werk om het probleem op te lossen:
A. De vereisten voor het wifi-netwerk
Uw wifi-netwerk moet aan een aantal vereisten voldoen een verbinding met TaHoma mogelijk te maken:
- Enkel 2,4 GHz wifi-netwerken, geen 5 GHz.
- Het wifi-wachtwoord mag niet langer zijn dan 26 tekens en mag geen speciale tekens (#, !, é, ...) bevatten.
- Het wifi-wachtwoord moet versleuteld zijn met het WPA2-protocol.
Als u niet zeker weet hoe u deze vereisten checkt, neemt dan contact op met uw internetprovider.
B. Tips voor probleemoplossing
Als u zeker bent dat het wifi-netwerk aan alle vereisten voldoet, maar de TaHoma nog altijd niet kan worden verbonden met uw netwerk, gaat u als volgt te werk:
- Schakel de wifi op uw telefoon uit, start de smartphone opnieuw op en schakel de wifi vervolgens weer in.
- Start de router en de TaHoma switch opnieuw op door de stekker uit het stopcontact te halen en vervolgens weer in het stopcontact te steken en twee minuten te wachten voor beide apparaten.
- Zorg dat uw smartphone goed verbonden is met het zelfde wifi-netwerk als waar u de TaHoma switch mee il verbinden. (Let op: Geen 5GHz wifi)
Voer de verbindingsprocedure opnieuw uit. Als het weer niet lukt, herhaalt u de vorige stappen door het TaHoma apparaat op een andere locatie te plaatsen uit de buurt van apparaten die radiosignaalinterferenties kunnen veroorzaken (zoals elektriciteitspanelen, televisies, tv-boxen, etc.) en die zich in de buurt van de router bevinden.
Als de situatie ondanks deze handeling onveranderd blijft, verzoeken wij u om contact op te nemen met de klantenservice.