De onderneming SOMFY NV/SA , Ikaroslaan 21, 1930 Zaventem, België, met een kapitaal van 348.000 €, met als ondernemingsnummer 0428.276.378, verklaart de eigenaar te zijn van deze Internet site. SOMFY NV/SA behoort toe aan de Franse groep SOMFY International.
De persoon verantwoordelijk voor de publicatie van deze Internet site is T. Verhamme.
In overeenstemming met de wetgeving werd deze site aangegeven bij de Franse Nationale Commissie voor Informatica en Vrijheden onder het nummer 876.022.
Indien u bepaalde opmerkingen heeft over deze Internet site, kunt u contact opnemen met de directeur van de publicatie op dit adres
Deze site wordt gehuisvest door de firma NETVERTIS - Cross Systems Suisse Group Micropole-Univers, route des Acacias, 48 CH-1227 CAROUGE/GENEVA - Zwitserland, die in onderaanneming werkt voor PSI Net Switzerland, 2 Chemin de l'Epinglier, 1217 Meyrin, Genève, Zwitserland.
1. Bescherming van de aurteursrechten: Deze Internet site en de informatie die hij bevat (met name beelden, tekeningen, enz.) zijn beschermd door het auteursrecht. Alle rechten zijn gevrijwaard. Auteursrechten SOMFY ACTIVITES SA, 50 avenue du Nouveau Monde, 74300 CLUSES, Frankrijk. 2. Gebruiksvoorwaarden:
a. Alle informatie die geen deel uitmaakt van een "downloadfile" mag op geen enkele wijze worden afgedrukt of gereproduceerd, noch geheel noch gedeeltelijk.
b. Informatie die deel uitmaakt van een downloadfile mag worden afgedrukt of gedownloaded voor intern, niet commercieel en louter informatief gebruik. Deze informatie is niet bedoeld om aan klanten te worden getoond of gegeven, en mag niet worden verspreid. Elke kopie van deze informatie moet melding maken van onze auteurs- en eigendomsrechten.
U heeft geen toelating om deze informatie te wijzigen. U heeft evenwel het recht om deze informatie te vertalen om een beter begrip ervan bij uw medewerkers te bekomen ; in dit geval bent u als enige verantwoordelijk voor de uitgevoerde vertaling. Wij behouden ons het recht voor om op elk moment een einde te maken aan deze toelating, via een bericht dat we u persoonlijk toesturen of via een bericht op deze Internet site. Elk gebruik van de bewuste informatie moet op dat moment onmiddellijk worden stopgezet. copyright©2007, Somfy ACTIVITES SA. Merknamen
1. Onze merknamen
a. Hierbij een niet volledige lijst van de merknamen die we frequent hanteren: SOMFY, , OREA, ALTUS, ANIMEO, AXOVIA, AXORN, KEASY, PASSEO, EOLIS, INTEO, CENTRALIS, CHRONIS, IPSO, WINDOROLL, ROLLMASTER, CLIC&UP, RADIO TECHNOLOGY SOMFY, ORIENTA, DOMIS, KEYTIS, OXIMO, ACTIVE CONTROL SYSTEM, SOMFY DRIVE CONTROL, HOME MOTION BY SOMFY, DEXXO, GLYSTRO, AXROLL, HOME MOTION, MY, SITUO, COMPOSIO, IMPRESARIO, SONESSE, SUNIS, WIREFREE, YESSEO, ... OPMERKING : sommige van deze merknamen worden niet in alle landen gebruikt. Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor een schending van rechten van derden op basis van de bovenstaande lijst. b. Het gebruik van (één van) deze merknamen is verboden, behalve indien: - wij daartoe uitdrukkelijk en schriftelijk de toestemming verlenen of - u een hyperlink wenst te creëren naar onze Internet site en indien daarbij alle vereiste voorwaarden uit de sectie " hyperlinks" zijn vervuld.
2. Door derden gedeponeerde merknamen
Elk product, elke procedure of elke technologie die op deze internetsite wordt beschreven, kan worden beschermd in de hoedanigheid van intellectueel eigendom. Geen enkel gebruik van deze rechten van intellectueel eigendom is bij deze toegelaten. Gebruik en beoogde gebruikers
In geval van geschillen naar aanleiding van de toegang tot of het gebruik van deze Internet site, is enkel de Belgische wetgeving van toepassing en is uitsluitend de Rechtbank van Brussel en de vrederechter van het eerste kanton te Brussel bevoegd.
Geldig voor België en Luxemburg. Datum van inwerkingtreding: 1 februari 2025
Artikel 1: ALGEMEEN
1.1 Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn steeds en uitsluitend van toepassing op verkoopovereenkomsten vanaf 01/02/2025 tussen de NV SOMFY, ingeschreven in KBO onder het nummer 0428.276.378 (hierna genoemd “SOMFY”) Somfy verkoopt onder de naam SOMFY, SIMU of BFT aan professionelen gevestigd in België of in Luxemburg (hierna genoemd “de Klant”). SOMFY en de Klant worden collectief ook benoemd als “de Partijen” of elk afzonderlijk als “de Partij”. 1.2. Deze algemene verkoopsvoorwaarden vervangen alle voorgaande voorwaarden. 1.3. De rechtsverhouding tussen SOMFY en de Klant wordt automatisch geregeld door deze algemene verkoopsvoorwaarden, behoudens andersluidende voorafgaandelijke schriftelijke overeenkomst. 1.4. De Klant verklaart kennis te hebben genomen van deze algemene verkoopsvoorwaarden en haar eventuele wijzigingen die aan de Klant worden meegedeeld en die prevaleren op de eigen aankoopvoorwaarden van de Klant, behoudens tegenbewijs. 1.5. Elk order geplaatst bij SOMFY houdt de volledige aanvaarding in van de algemene voorwaarden, behoudens tegenbewijs. 1.6. Geen enkele nalatigheid van één van de Partijen om alle of één deel van deze algemene voorwaarden af te dwingen, zal worden geïnterpreteerd als een verklaring van afstand van alle of een deel van deze algemene voorwaarden. 1.7. SOMFY behoudt zich het recht voor om deze algemene verkoopsvoorwaarden op elk ogenblik eenzijdig te wijzigen en/ of aan te vullen.
Artikel 2: AFSLUITEN VAN EEN CONTRACT
2.1. De Klant zal zijn bestellingen via een e-shop doorgeven of via een EOI (easy order integration) of EDI-systeem (Electronic Data Interchange). Voor schriftelijke of emailbestellingen zal Somfy een verwerkingskost aanrekenen van 20 €. SOMFY is vrij om bestellingen in andere vorm te weigeren. 2.2. SOMFY verzendt een ontvangstbevestiging van bestelling “Bestelbevestiging”, waarin, in de mate van het mogelijke, de wensen van de Klant worden gerespecteerd. 2.3. In geval van tegenstrijdigheid tussen de bestelling van de Klant en de Bestelbevestiging, primeert de Bestelbevestiging van SOMFY. In het bijzonder, in geval van gebeurtenissen die de volledige continuïteit van de SOMFY activiteiten (zoals in de context van een pandemie die aanleiding geeft tot tekorten van grondstoffen en/of componenten), kan SOMFY de levering tijdelijk opschorten of een gedeeltelijke levering voorstellen, wat ook de aanleiding mag zijn van de discrepantie. 2.3. De Klant kan een afwijkende bestelbevestiging schriftelijk weigeren. 2.4. Voormeld schriftelijk protest dient SOMFY te bereiken binnen de 2 werkdagen, volgend op de dag van ontvangst van de Bestelbevestiging door de Klant. 2.5. Voormeld geschrift geldt als annulatie van de bestelling. Bij gebreke daaraan, is de verkoop gesloten op datum van en onder de voorwaarden vermeld op de Bestelbevestiging. 2.6. De onbeschikbaarheid van een product ten gevolge van een stock tekort of de vertraging in het uitvoeren van een service kan geenszins aanleiding noch recht geven tot enige vorm van compensatie door SOMFY. 2.7. De Klant dient SOMFY te contacteren voor bestellingen van niet gangbare omvang, teneinde SOMFY in de mogelijkheid te stellen zo goed mogelijk aan deze vraag te voldoen. 2.8. Het contract komt pas tot stand nadat de Bestelbevestiging door een hiertoe bevoegd persoon bij SOMFY verzonden is. 2.9. Elke offerte van SOMFY aan de Klant zal gedurende 30 kalenderdagen gelden, tenzij op de offerte een andere geldingsduur is opgenomen, te rekenen vanaf de datum die vermeld is op bovengenoemde offerte. Nadien vervalt de offerte en kunnen hieruit geen rechten worden geput door de Klant. 2.10. Elke service aanvraag die door de klant per mail of via het online service request portaal wordt aangevraagd, en die door Somfy met een concreet ingeplande service datum wordt ingepland en bevestigd, geldt als het afsluiten van een overeenkomst onder de voorwaarden en prijzen die van toepassing zijn op service interventies (onderhoud, troubleshooting, indienststelling, project management, e.a.). Elke reden of omstandigheid die leidt tot de onuitvoerbaarheid van de ingeplande service, waarvan de reden of omstandigheid buiten de controle van Somfy liggen, en die geen geval uitmaakt van overmacht zoals bepaald in artikel 5 van deze voorwaarden, zal niet kunnen ingeroepen worden om de facturatie te protesteren. De diensten zullen onverminderd worden gefactureerd.
Artikel 3: PRIJS
3.1. De prijs die geldig is, is steeds de prijs op de dag van de levering van het product of de service. Dez prijswijzigingen zijn onderhavig aan objectieve maatstaven, zoals maar niet beperkt tot een aanzienlijke stijging van de kosten van grondstoffen, metalen, brandstoffen of andere productiegerelateerde kosten, buiten de wil van SOMFY om. 3.2. Alle prijzen van SOMFY zijn steeds exclusief BTW en in EURO. 3.3. Alle rechten, taksen en kosten van welke aard ook, verschuldigd ingevolge de levering van producten of de uitvoering van een andere prestatie door SOMFY, zijn ten laste van de Klant. 3.4. De brutoprijzen van de producten worden regelmatig herzien en zijn op eenvoudig verzoek van de Klant verkrijgbaar. 3.5. SOMFY behoudt zich het recht voor om op eender welk moment de prijs van haar producten en diensten te doen stijgen door kennisgeving van minstens één (1) maand voorafgaand aan de inwerkingtreding aan de Klant. 3.6. De klant heeft in dergelijk geval het recht de overeenkomst eenzijdig te beëindigen mits schriftelijke mededeling binnen de 3 werkdagen na kennisname van de prijswijziging. 3.7. SOMFY zal elke systematische, eenzijdige en/of automatische afhouding op de verkoopfactuur door de Klant weigeren, indien ze geen onderwerp waren van een voorafgaandelijk, schriftelijk akkoord met SOMFY. 3.8. Het door de Klant gedane voorschot vormt een tegoed op de prijs van de bestelling. Het vormt geenszins een waarborg die, wanneer de Partijen er van zouden afzien, een verbreking van de overeenkomst kan rechtvaardigen. 3.9. De prijsvoorwaarden worden toegekend rekening houdend met de activiteit van de betrokken Klant in het kader van zijn laatste aankopen of rekening houdend met zijn nieuw aangegeven activiteit (fabrikant, assembleur, installateur, groothandel voor BtoB-klanten of BtoC-distributeur, enz.). In geval van een wijziging in de activiteit van de Klant (zoals een overgang van een BtoB-distributie- en/of BtoB-assemblagemodel naar een BtoC-distributiemodel), moet de Klant SOMFY binnen de 6 (zes) maanden na een dergelijke wijziging op de hoogte stellen van de activiteit, zodat de relevante prijsvoorwaarden die overeenkomen met zijn nieuwe activiteit kunnen worden toegepast. Als SOMFY reden heeft om aan te nemen dat de Klant zijn activiteit heeft gewijzigd zonder SOMFY daarvan op de hoogte te hebben gesteld, kan SOMFY de situatie met de Klant ophelderen en bewijs eisen van de beweerde hoofdactiviteit van de Klant met betrekking tot de laatste aankopen. In geval de beschikbare elementen wijzen op een wijziging van de activiteit, kan SOMFY onmiddellijk de prijsvoorwaarden toepassen die overeenkomen met de nieuwe activiteit van de Klant.
Artikel 4: TERMIJNEN
4.1. De door SOMFY vooropgestelde leveringstermijnen kunnen onderhavig zijn aan wijzigingen wegens voor SOMFY onvoorziene omstandigheden o.a. maar niet beperkt tot omstandigheden te wijten aan leveranciers, de Klant of enige andere derde, deze termijnen worden enkel ten indicatieve titel gegeven en verbinden SOMFY derhalve niet. 4.2. Een vertraging bij levering kan in geen enkel geval aanleiding geven tot boetes, noch schadevergoedingen, noch de annulatie van de bestelling en/of de verbreking van het contract rechtvaardigen, behoudens de eigen zware fout of opzet van SOMFY. 4.3. Elke wijziging van de bestelling betekent automatisch dat de vooropgestelde leveringstermijnen vervallen. 4.4. SOMFY is in geen geval aansprakelijk voor het niet nakomen van haar verplichtingen in geval van overmacht zoals gedefinieerd in de onderstaande overmachtclausule.
Artikel 5: OVERMACHT EN OPSCHORTING
5.1. Geen van beide Partijen is aansprakelijk in geval van gedeeltelijke of niet-nakoming van enige verplichting onder de algemene voorwaarden als gevolg van een gebeurtenis of onvoorspelbaarheid buiten haar redelijke controle, die de Partijen verhindert hun verplichtingen na te komen voor de duur en binnen de limiet van de gevolgen van de genoemde gevallen en omstandigheden op de genoemde verplichtingen, behoudens tegenbewijs. 5.2. Een geval van overmacht is met name: oorlog, terrorisme, stakingen, pandemieën, epidemieën, infectieziekten, quarantaines of andere virale uitbraken, verstoring van het transport, gebrek aan energie, water, grondstoffen of verstoring van leveranciers van Somfy, capaciteitsbeperkingen, verplicht handelingen of nalaten vanwege een overheid, natuurramp, ongevallen of enige gebeurtenis die leidt tot de onwerkbaarheid van alle of een deel van Somfy’s gebouwen, communicatie- en informaticastoringen en elke gebeurtenis buiten de redelijke controle van de partijen. 5.3. De Partij die wordt getroffen door een geval van overmacht zoals hierboven beschreven, zal de andere Partij onmiddellijk op de hoogte stellen van haar onmogelijkheid om haar verplichtingen na te komen. 5.6. Het optreden van een gebeurtenis die hierboven wordt beschreven die slechts een tijdelijk karakter heeft of niet als overmacht gekwalificeerd zou worden, geeft SOMFY daarenboven het recht om gerelateerde orders van rechtswege op te schorten of de uitvoering ervan uit te stellen, zonder enige vergoeding, kosten of schadeloosstelling. 5.5. Dergelijke opschorting gebeurt mits tijdige kennisgeving aan de Klant wanneer deze gebeurtenis zich voordoet en de verplichtingen tot uitvoering van SOMFY zou verhinderen. 5.6. Als dergelijke situatie voortduurt, of redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze voortduurt, gedurende een periode van drie (3) opeenvolgende maanden, heeft de getroffen Partij het recht om alle of een deel van de getroffen bestellingen die eerder zijn bevestigd te annuleren, zonder enige aansprakelijkheid.
Artikel 6: VERPAKKING EN VERZENDING
6.1. De verpakkingen of paletten worden niet gefactureerd. 6.2. De eigendom van de verpakkingen of paletten gaat bij levering over op de bestemmeling van de producten.
Artikel 7: RISICO’S
7.1. De producten reizen op risico van de Klant (EXW Hoofddorp (Incoterms 2010)), op wie de verplichting rust ze te verifiëren bij ontvangst, en omstandig voorbehoud te maken aan de vervoerder op de vrachtbrief en dit voorbehoud te bevestigen aan de vervoerder per aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging binnen de 3 dagen na levering. 7.2. De goederen, zelf afgehaald door de Klant, worden geacht te zijn ontvangen en aanvaard in onze vestigingen door de Klant.
Artikel 8: TERUGZENDINGEN IN GEVAL VAN VERGISSING
8.1. In het geval van een vergissing van SOMFY aangaande de aard van de levering (bijvoorbeeld wanneer de referentie, hoeveelheid, prijs niet conform de Bestelbevestiging is) worden de producten onmiddellijk teruggenomen, van zodra de Klant zijn protest aan SOMFY ter kennis brengt, en dit uiterlijk binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de desbetreffende producten. 8.2. De terugzendingskosten zijn ten laste van SOMFY. 8.3.Een creditnota t.b.v. 100% van de nettoprijs, uitgezonderd taksen, gefactureerd voor het teruggezonden product, zal opgesteld worden als aan de voorwaarden zoals hieronder vermeld is voldaan.
Artikel 9: TERUGZENDINGEN OP VRAAG VAN DE KLANT
9.1. Een terugzending op vraag van de klant zal toegestaan worden door SOMFY:
9.2. Het product zal teruggezonden worden op kosten en risico van de Klant, behoudens de bewezen eigen fout, zware fout of opzet van SOMFY en dit binnen de 5 werkdagen nadat SOMFY zijn akkoord voor de terugzending heeft gegeven. 9.3. De ontvangst ervan door SOMFY impliceert een creditnota t.b.v. 100% van de nettoprijs, uitgezonderd taksen zoals gefactureerd voor het teruggezonden product als aan de voorwaarden zoals hieronder vermeld is voldaan. De waarde van de creditnota kan in geen geval hoger zijn dan de oorspronkelijke koopprijs van de teruggezonden producten. 9.4. SOMFY behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om na inspectie van de teruggezonden producten een bijzondere vergoeding “Restocking Fee” aan te rekenen ten belope van maximaal 20% van de waarde van de teruggezonden producten, waardoor de creditnota t.b.v. minstens 80% van de nettoprijs, uitgezonderd taksen zoals gefactureerd voor het teruggezonden product, bedraagt en als aan de voorwaarden zoals hieronder vermeld is voldaan. 9.5. SOMFY behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor een terugzending alsook de uitgifte van een creditnota te weigeren in geval van herhaaldelijke fout van de Klant. 9.6. De mogelijkheden tot terugname zoals hiervoor opgesomd, zijn elk onderworpen aan volgende cumulatieve voorwaarden:
Artikel 10: BETALINGSVOORWAARDEN
10.1. De facturen van SOMFY moeten binnen een termijn van 30 kalenderdagen betaald worden, te rekenen vanaf de factuurdatum. 10.2. Een voorafbetaling van het totaalbedrag van de bestelling kan door SOMFY gevorderd worden voorafgaandelijk aan de verzending van de bestelde producten, meer bepaald in het geval van een nieuwe Klant, in geval van verslechtering van de financiële situatie van een Klant, intrekking van garanties, betalingsachterstand, oneerlijke gedraging, enz. De bestelling zal slechts verwerkt worden nadat de rekening van SOMFY gecrediteerd is met dit voorschot. 10.3. Bovendien kan SOMFY, in geval van een ongunstig oordeel van SOMFY'S kredietverzekering over de Klant, alle aanvullende beschermingsmaatregelen eisen die zij nodig acht om een goede uitvoering van de verplichtingen van de Klant te verzekeren, zoals daar zijn, maar niet beperkt tot: aanbetalingen of vooruitbetalingen van de bestelling. 10.4. Door Klant gedane betalingen strekken eerst op de oudste openstaande vordering en vervolgens op de rentelasten. 10.5. Op het bedrag van deze factuur zijn geen inhoudingen toegelaten, om welke reden dan ook. 10.6. Tenzij anders én schriftelijk overeengekomen, geeft betaling voor de vervaldag geen recht op een disconto. 10.7. De betaling door middel van handelseffecten (wisselbrieven) is niet toegelaten. 10.8. Voor bestellingen met een nettobedrag kleiner dan 250 euro zal een beheersvergoeding worden aangerekend van 20 euro. 10.9. Bij spoedlevering op vraag van de Klant worden de reële transportkosten gefactureerd.
Artikel 11: ONBETAALDE FACTUREN
11.1. Bij gedeeltelijke of gehele niet-betaling van een factuur binnen de vermelde termijn, zullen de bedragen van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling een verwijlinterest verschuldigd zijn, gelijk aan de interest, zoals voorzien in artikel 5 van de Wet op de Betalingsachterstand dd. 02/08/2002. 11.2. Onverminderd deze interesten zal de schuldvordering van SOMFY, bij niet-betaling van de factuur binnen de vermelde termijn van 30 kalenderdagen, forfaitair en van rechtswege verhoogd worden met:
ten titel van forfaitaire vergoeding voor de bijkomende administratieve kosten, toezicht op het debiteurenbestand en commerciële verstoring. 11.3. Bovendien zullen bij een gerechtelijke procedure de gerechts- en invorderingskosten, daarin begrepen de kosten voor een raadsman, ten laste van de Klant worden gelegd. 11.4. In zoverre de Klant in gebreke blijft om één of meer uitstaande vorderingen ten aanzien van SOMFY te voldoen, kan SOMFY alle leveringen van producten opschorten of niet-geleverde bestellingen annuleren waarbij steeds de in dit artikel bepaalde forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zal zijn. 11.5. De niet-betaling van een factuur op de vervaldag, alsook de eventueel verschuldigde intresten en boetebedingen, brengt de onmiddellijke opeisbaarheid van alle andere facturen, zelfs de niet-vervallen, met zich mee, en vervallen voordien toegestane betalingsvoorwaarden. 11.6. Hetzelfde geldt ingeval van een (dreigend) faillissement, gerechtelijke of minnelijke ontbinding, staking van betaling, alsook bij van elk ander feit wijzend op de insolvabiliteit van de Klant. 11.7. De voorbehoudsloze betaling van het geheel of een gedeelte van een gefactureerd bedrag geldt als aanvaarding van de factuur, behoudens tegenbewijs geleverd door de Klant. 11.8. Afkortingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis, en eerst toegerekend op de eventuele gerechtskosten, daarna op de vervallen rente, vervolgens op het schadebeding, en tenslotte op de hoofdsom.
Artikel 12: VERBREKING
12.1. In geval van conventionele of gerechtelijke eenzijdige verbreking van een bestelling/overeenkomst, behoudens een geval van bewezen overmacht, zal de Klant aan SOMFY een forfaitaire vergoeding gelijk aan 30% van het bedrag van deze bestelling/overeenkomst verschuldigd zijn onverminderd het recht van SOMFY om algehele vergoeding te vorderen van de door haar geleden schade. 12.2. Uitgezonderd het bovenstaande heeft de Klant te allen tijde het recht de overeenkomst met SOMFY te verbreken indien er sprake is van een bewezen zware fout of opzet.
Artikel 12 BIS: TEGENSPOED
12. BIS 1. In het geval van een onvoorzienbare financiële of materiële omstandigheid (de “Onvoorzienbare gebeurtenis”), die verband houdt met de verkoop door Somfy van Producten die onder de Algemene Voorwaarden vallen, waarbij de uitvoering van één van de verplichtingen van de Partijen buitensporig duur wordt, verbinden de Partijen zich ertoe opnieuw te onderhandelen te goeder trouw over de voorwaarden van hun overeenkomst. Tijdens de onderhandelingen zullen de Partijen hun respectieve verplichtingen met betrekking tot de verkoop van de Producten waarop de Onvoorzienbare gebeurtenis betrekking heeft, opschorten. Als partijen er niet in slagen overeenstemming te bereiken, moeten zij onderling overeenkomen de overeenkomst te beëindigen.
Artikel 13: EIGENDOMSVOORBEHOUD
13.1. De producten blijven eigendom van SOMFY tot op het ogenblik van algehele betaling van hoofdsom, interesten en kosten. 13.2. Bij wanbetaling dient de Klant de producten op eerste verzoek van SOMFY terug te geven en dit op kosten van de Klant. 13.3. Ongeacht het eigendomsvoorbehoud draagt de klant alle risico's van verlies of schade aan de producten vanaf de levering van de producten aan de klant.
Artikel 14: GARANTIE
14.1. Tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, geldt onder de voorwaarden die in dit artikel en de algemene voorwaarden worden genoemd de volgende fabrieksgarantie voor de door Somfy afgeleverde Producten:
14.2. Deze garantie is onverenigbaar met elke andere wettelijke of niet-wettelijke regeling aangaande de verantwoordelijkheid van SOMFY, zoals in het bijzonder de wettelijke garantie voor verborgen gebreken of de regeling aangaande de productaansprakelijkheid, voorzien in de artikelen 1646-1648 van het Burgerlijk Wetboek. Somfy garandeert het product tegen alle materiaal- of fabricagefouten die door SOMFY zijn erkend gedurende de volledige contractuele garantieperiode die wordt vermeld in de geldende garantievoorwaarden en in de gebruiksvoorwaarden en -beperkingen die door SOMFY zijn vastgesteld in de productbrochures of enige andere documentatie of informatie bedoeld voor de klanten. 14.3. Deze garantie omvat alleen de reparatie of vervanging (naar keuze van SOMFY) van het Product dat na inspectie door SOMFY als defect wordt erkend, exclusief iedere vergoeding voor welke andere schade dan ook. 14.4. De fabrieksgarantie strekt zich niet uit tot gebreken of beschadigingen die het gevolg zijn van: (a) ander dan normaal gebruik (b) onoordeelkundig gebruik, (c) geweld, (d) niet of onjuist uitgevoerd onderhoud, (e) vocht, (f) thermisch werken van de motor, (g) onjuiste afstellingen van de eindschakeling, (h) toepassing en gebruik van verkeerd schakelmateriaal, (i) overbelasting, (j) verkeerd gebruik van accessoires, dan wel (k) het maken van elektrische aansluitingen in strijd met de geldende installatievoorschriften en/of de aandachtspunten zoals vermeld in de catalogus 14.5. De fabrieksgarantie vervalt indien het Product geopend of gedemonteerd is geweest en/of duidelijke sporen van vernieling of andere schade vertoont. 14.6. De producten, die de Klant onder de fabrieksgarantie wenst te laten vallen, dienen geregistreerd en teruggestuurd te worden volgens de daartoe voorziene procedure. Na ontvangst van de Producten zal Somfy de garantieclaim van de Klant onderzoeken. Indien het beroep van de Klant op de fabrieksgarantie terecht is, zal Somfy de Producten kosteloos herstellen of vervangen en franco aan de Klant retourneren. Alle vervangen onderdelen en Producten worden eigendom van Somfy. Indien het beroep van de Klant op de fabrieksgarantie niet terecht is, zijn alle arbeids- en andere kosten die Somfy in verband met de garantieclaim heeft gemaakt voor rekening van de Klant. Somfy heeft het recht de geretourneerde Producten onder zich te houden totdat de Klant de genoemde kosten heeft vergoed.
Artikel 15: BIJKOMENDE INFORMATIE BIJ PROFESSIONELE PRODUCTEN
15.1. De inlichtingen en foto’s, opgenomen in de catalogi en folders, worden gegeven ten indicatieve titel en zijn niet bindend. 15.2. SOMFY komt haar inlichtingsplicht na m.b.t. haar producten via de bijhorende technische fiches. 15.3. De Klant dient zijn eigen cliënteel te informeren aangaande de gebruiksvoorwaarden van de producten en de te respecteren veiligheidsmaatregelen, onder andere m.b.t. de producten die alarmsystemen zijn in de zin van de Wet van 10 april 1994 en diens uitvoeringsbesluiten en bewakingscamera’s in de zin van de Wet van 21 maart 2007. 15.4. SOMFY behoudt zich het recht voor te allen tijde haar producten aan te passen evenals de bijhorende technische en commerciële inlichtingen. 15.5. De catalogus voor professionele Producten kan op de website https://www.somfypro.be worden geraadpleegd door geregistreerde professionals. 15.6. Onder professionals wordt in dit artikel verstaan: Personen, zoals fabrikanten, assembleurs, monteurs en installateurs, die in het kader van hun handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit actief zijn op het gebied van motorisering en domotica. 15.7. Professionele Producten zijn uitsluitend bestemd voor professionals en mogen uitsluitend worden geïnstalleerd door professionals. 15.8. De Klant garandeert en staat ervoor in dat hij professionele Producten niet zal (door)verkopen en/of (door)leveren aan niet-professionals, noch direct noch indirect, noch offline noch online; én dat de online verkoop van professionele Producten door de Klant uitsluitend zal plaatsvinden via een afgeschermd en slechts voor professionals toegankelijk gedeelte van zijn website. 15.9. In geval van doorverkoop aan professionals die geen distributieactiviteit naar professionals, noch een installatieactiviteit, noch distributie en/of installatie van een geïntegreerd product rechtvaardigen, is de Klant aansprakelijk voor het ontbreken van advies of informatie in geval van een ondeskundige en gebrekkige installatie of montage en vrijwaart de Klant SOMFY tegen elke aanspraak van de gebruiker op deze basis én behoudt SOMFY zich het recht voor om alle nieuwe bestellingen op te schorten en/of de commerciële relatie te beëindigen. 15.10. SOMFY informeert de Klant dat sommige Producten lithiumbatterijen kunnen bevatten. Bijgevolg verbindt de Klant zich ertoe, wanneer de Klant het transport regelt of een retourzending start, alle internationale regelgeving met betrekking tot het transport van gevaarlijke goederen na te leven, inclusief maar niet beperkt tot de ADR-, IATA-, IMDG- en RID-regelgeving. 15.11. Clausule voor Industriële klanten/fabrikanten: Somfy deelt de Klant mee dat voor de producten geleverd in een industriële verpakking (met meerdere gelijke producten) door Somfy, er slechts één papieren handleiding wordt verzonden voor alle Producten van één industriële verpakking. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om ervoor te zorgen dat zijn eigen klanten adequaat worden geïnformeerd over de installatievoorwaarden (inclusief indienststelling), productgebruik en noodzakelijke veiligheidsmaatregelen, door de door Somfy verstrekte informatie te verbeteren en aan te vullen in overeenstemming met het eigen productassortiment van de Klant, en door haar eigen klanten te voorzien van alle documentatie die nodig is om te voldoen aan de geldende normen en regelgeving. De Klant heeft de mogelijkheid om aanvullende producthandleidingen bij Somfy te bestellen. Partijen komen overeen dat Somfy heeft voldaan aan zijn normatieve verplichtingen met betrekking tot het verstrekken van veiligheids-, installatie- en bedieningsinstructies voor de Producten.
Artikel 15 BIS: EXPORTCONTROLE
15.BIS.1 De invoer en wederverkoop van de Producten door de Klant geschiedt onder zijn volledige aansprakelijkheid en vormt op geen enkele wijze een schending van de wet- en regelgeving die van kracht is in het land van invoer van de Producten. 15.BIS.2 Indien de Klant door Somfy geleverde producten (hardware en/of software en/of technologie alsmede bijbehorende documentatie, ongeacht de wijze van verstrekking) overdraagt aan een derde, dient de Klant te voldoen aan alle toepasselijke nationale en internationale handelscontrolewetten en (re-)export-controlevoorschriften. Dit betekent exportcontrole, sancties en antiboycotwetten, voorschriften, bevelen, richtlijnen, bepalingen, benamingen, licenties of uitspraken opgelegd door de Verenigde Naties, de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten of enig ander land dat jurisdictie heeft over de activiteiten die worden uitgevoerd in het kader van de zakelijke relatie tussen Somfy en de Klant. De Klant zal geen actie ondernemen die ertoe zou leiden dat Somfy deze toepasselijke nationale en internationale handelscontrolewetten overtreedt. 15.BIS.3 Voorafgaand aan elke overdracht van door Somfy geleverde producten aan een derde, zal de Klant in het bijzonder door middel van passende maatregelen controleren en waarborgen dat: (a) Er geen sprake zal zijn van schending van een embargo opgelegd door de Europese Unie, door de Verenigde Staten van Amerika en/of door de Verenigde Naties door een dergelijke overdracht, door tussenhandel in contracten betreffende die producten of door verstrekking van andere economische middelen in verband met die producten, mede gelet op de beperkingen van het binnenlandse handelsverkeer en verboden om die embargo's te omzeilen (b) Dergelijke producten zijn niet bedoeld voor gebruik in verband met bewapening, nucleaire technologie of wapens, indien en voor zover dergelijk gebruik onderworpen is aan een verbod of autorisatie, tenzij de vereiste autorisatie wordt verleend (c) Er wordt rekening gehouden met de voorschriften van alle toepasselijke lijsten met gesanctioneerde partijen van de Europese Unie en de Verenigde Staten van Amerika met betrekking tot de handel met daarin genoemde entiteiten, personen en organisaties. (d) De Importeur/Klant garandeert dat hij geen goederen, technologie of diensten die door Somfy worden geleverd, direct of indirect zal heruitvoeren naar enig land of entiteit die onderworpen is aan sancties of exportbeperkingen, waaronder maar niet beperkt tot Rusland, Wit-Rusland of andere landen die door de relevante autoriteiten (w.o.: nationale autoriteiten, de Europese Unie, enz) zijn aangewezen. De Klant wordt aangemoedigd om alle mogelijke inspanningen te leveren om het eindgebruik van de Producten binnen de commerciële keten te volgen en Somfy onmiddellijk op de hoogte te stellen van eventuele acties van derden die de bedoeling van deze bepaling kunnen ondermijnen. (e) Artikel 12g van EU-Verordening 833/2014 en Artikel 8g van EU-Verordening 765/2006 : Deze sectie is van toepassing op alle goederen en technologieën die worden verkocht, geleverd, overgedragen of geëxporteerd tussen Somfy en de Importeur/Klant en die vallen onder de reikwijdte van Artikel 12g van Verordening (EU) Nr. 833/2014 van de Raad en Artikel 8g van Verordening (EU) Nr. 765/2006 van de Raad. Bovendien verwijst deze clausule rechtstreeks naar het “nalevingscertificaat” dat door de Importeur/Klant moet worden erkend. (e.1) De Importeur/Klant zal geen goederen en technologieën zoals beschreven in sectie (e) hierboven verkopen, exporteren of heruitvoeren, inclusief doorvoeroperaties, direct of indirect naar Rusland of Wit-Rusland, of voor gebruik in de Russische Federatie of in Wit-Rusland. (e.2) De Importeur/Klant zal zich naar beste vermogen inspannen om te waarborgen dat het doel van de vorige paragraaf (e.1) niet wordt ondermijnd door derden verder in de commerciële keten, waaronder mogelijke wederverkopers. (e.3) De Importeur/Klant zal een adequaat monitoringsmechanisme opzetten en onderhouden om gedragingen van derden verder in de commerciële keten, waaronder mogelijke wederverkopers, te detecteren die het doel van paragraaf (e.1) van sectie (e) zouden ondermijnen. (e.4) Onverminderd artikel 16 (aansprakelijkheid), zal elke schending van paragrafen (e.1), (e.2) of (e.3) van art.15.BIS.3.(e) worden beschouwd als een wezenlijke inbreuk op een essentieel element van de contractuele relatie tussen de Importeur/Klant en Somfy. Somfy heeft het recht om, naar gelang het passende rechtsmiddelen, een boete van 2% van de jaaromzet van de Importeur/Klant voor het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de inbreuk plaatsvond te eisen en/of alle bestaande en niet-uitgevoerde zakelijke overeenkomsten met onmiddellijke ingang te beëindigen, evenals de verdere zakelijke relaties met de Importeur/Klant stop te zetten. (e.5) De Importeur/Klant zal Somfy onmiddellijk informeren over eventuele problemen bij de naleving van paragrafen (e.1), (e.2) of (e.3) van art.15.BIS.3.(e), inclusief relevante activiteiten van derden die het doel van paragraaf (e.1) kunnen ondermijnen. De Importeur/Klant zal binnen twee weken na een eenvoudig verzoek van Somfy informatie verstrekken over de naleving van de verplichtingen onder paragrafen (e.1), (e.2) en (e.3) van art.15.BIS.3.(e). Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om alle kosten te dragen die gepaard gaan met het in overeenstemming brengen van de Producten, hun accessoires en verpakking met de wet- en regelgeving van het importland. De Klant is aansprakelijk voor de verkoop, marketing en distributie van de producten in het land van invoer, die hij zal uitvoeren in volledige overeenstemming met de wetten en voorschriften die in dat land van kracht zijn. Somfy is in geen geval aansprakelijk voor het niet naleven of overtreden van de wet- en regelgeving die van kracht is in het land van import als gevolg van de import en/of distributie en/of marketing van de producten in dat land. In geval van schending of overtreding van de wetten die van kracht zijn in het land van import, veroorzaakt door de actie van de Klant met betrekking tot de Producten, de introductie, distributie en marketing ervan in dat land, heeft Somfy recht op: (a) een vrijwaring door de Klant tegen alle claims, veroordelingen, boetes, verliezen en kosten die direct of indirect voortvloeien uit deze overtreding of schending, (b) een beëindiging van een Bestelling of lopende relatie met de Klant die binnen de reikwijdte van die overtreding of schending valt.
16: AANSPRAKELIJKHEID
16.1. De aansprakelijkheid van SOMFY kan enkel en alleen onderzocht worden en ter sprake komen indien het vaststaat dat de producten van SOMFY geïnstalleerd en gebruikt werden teneinde de daartoe voorziene producten te motoriseren of te automatiseren, zoals daar zijn zonwering, rolluiken, tuinhekken, garagepoorten, één en ander uiteraard met inachtneming van de instructies gegeven door SOMFY en conform de bepalingen van het Algemeen Reglement op de Elektronische Installaties of het Ministerieel Besluit van 28 september 1989 betreffende de publicatie van elektronische normen voor Klanten in Luxemburg. 16.2. Onder voorbehoud van de door SOMFY gegeven garantie in artikel 14, is de aansprakelijkheid van SOMFY te allen tijde beperkt tot de aansprakelijkheid die in de gegeven feitelijke omstandigheden dwingend is opgelegd door de wet, en is in ieder geval gelimiteerd tot waarde van de factuur van de geleverde producten. 16.3. SOMFY is in geen geval aansprakelijk voor winstderving, productieverlies of eventuele andere gevolg- of indirecte schade, van welke aard dan ook, welke door de Klant of derden geleden wordt en die zijn grondslag vindt, direct of indirect, in de producten van SOMFY, behalve in geval van zware fout of bedrog. 16.4. SOMFY is niet aansprakelijk voor (i) door de Klant, eindgebruiker of enige derde veroorzaakte schade, (ii) schade die het gevolg is van het in gebreke blijven van de Klant, doorverkoper en/of eindgebruiker, (iii) schade ten gevolge van de verkeerde of onaangepaste aanwending van de aangekochte producten, (iv) schade aan aangekochte producten die de Klant heeft trachten te wijzigen of indien de Klant componenten heeft gebruikt die niet voldoen aan de parameters zoals voorzien door SOMFY, (v) schade ten gevolge van het niet-naleven door de Klant, diens personeelsleden of medewerkers, de doorverkoper en/of de eindgebruiker van wettelijke en/of andere verplichtingen, met inbegrip van de gebruikershandleiding die bij de goederen wordt geleverd, (vi) schade ten gevolge van foutieve en/of onvolledige informatie die aan de Klant, doorverkoper en/of eindgebruiker werd overhandigd door de Koper, leverancier(s) en/of producent(en) van de aangekochte goederen en/of enige andere derde.
Artikel 17: CONFIDENTIALITEIT
17.1. Geen der technische en commerciële inlichtingen alsook geen documenten, uitgegeven door SOMFY, mogen door de Klant verspreid worden zonder uitdrukkelijk voorafgaandelijk schriftelijk akkoord door SOMFY, en dit voor een onbepaalde duur. 17.2. Het is de Klant uitdrukkelijk verboden de bij SOMFY verkregen informatie aan te wenden voor eigen rekening. 17.3. De Klant maakt zich sterk dat zijn personeel zich op gelijkaardige wijze engageert.
Artikel 18: GEBRUIK VAN HET MERK
18.1. Elk gebruik door de Klant van het merk SOMFY of elk andere distributiemerk gebruikt door SOMFY, vereist het uitdrukkelijk voorafgaandelijk akkoord van SOMFY, behoudens andersluidende wettelijke bepalingen. 18.2. SOMFY behoudt alle auteursrechten en alle andere intellectuele eigendomsrechten op de meegedeelde documenten, technische beschrijvingen, plannen, tekeningen, modellen, portretten of foto’s. 18.3. Zolang ze niet toegankelijk zijn gemaakt voor het publiek door SOMFY, kunnen deze gegevens niet zonder voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van SOMFY worden gekopieerd, gebruikt voor andere doelen dan waarvoor ze zijn verkregen, of getoond aan derden en moeten ze op het eerste verzoek onmiddellijk worden terugegeven aan SOMFY.
Artikel 19: FINANCIËLE ZEKERHEDEN
19.1. In overeenstemming met de Wet op de Financiële Zekerheden van 15 december 2004, compenseren en verrekenen SOMFY en de Klant automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schuldvorderingen opzichtens elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen SOMFY en de Klant steeds maar de grootste schuldvordering per saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft. 19.2. Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door SOMFY en de Klant doorgevoerde schuldvergelijking.
Artikel 20: NIETIGHEID
20.1. Indien een of meerdere bedingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden nietig, onwettig of onafdwingbaar verklaard worden, zal deze nietigheid, onwettigheid of onafdwingbaarheid de geldigheid van de andere bedingen niet aantasten. 20.2. Elke partij zal zich inspannen om onmiddellijk en te goeder trouw een geldig beding te onderhandelen ter vervanging van het nietige, onwettige of onafdwingbare beding. 20.3. Indien geen akkoord wordt bereikt met betrekking tot zulk beding binnen een termijn van 30 werkdagen en ingeval een dergelijk nietig, onwettig of onafdwingbaar beding de aard zelf van deze overeenkomst zou aantasten, zal elk van de Partijen gerechtigd zijn deze overeenkomst te beëindigen met een schriftelijke opzegging van 30 kalenderdagen.
Artikel 21: TAALKEUZE
21.1. Voorliggende algemene verkoopsvoorwaarden zijn opgesteld in het Frans en in het Nederlands. Ingeval van verschillen tussen beide versies, primeert de Nederlandse tekst.
Artikel 22: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDHEID
22.1. Alle geschillen, ontstaan n.a.v. de door huidige algemene voorwaarden beheerste overeenkomsten, behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Antwerpen, afdeling Antwerpen. 22.2. Het Belgisch recht is toepasselijk. 22.3. De artikelen 1 tot en met 4, 40 tot en met 89 en 101 van het Weens Koopverdrag worden uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 23: PERSOONLIJKE GEGEVENS
23.1. SOMFY kan persoonlijke gegevens verzamelen en verwerken die door de vertegenwoordiger van de Klant zijn verstrekt met het oog op het voltooien en uitvoeren van de productbestelling met betrekking tot de commerciële relatie tussen SOMFY en de klant en om te voldoen aan de toepasselijke wettelijke en regelgevende verplichtingen waaraan SOMFY is onderworpen. 23.2. SOMFY heeft procedures geïmplementeerd om te voldoen aan de toepasselijke wet- en regelgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens. 23.3. In overeenstemming met dezelfde wetten en voorschriften heeft de vertegenwoordiger van de Klant het recht op toegang, correctie, verzet, beperking, overdraagbaarheid en verwijdering van zijn gegevens. Om deze rechten uit te oefenen, kan de vertegenwoordiger van de Klant contact opnemen met Somfy door te schrijven naar het volgende adres: dpo@somfy.com door een document bij te voegen waaruit zijn identiteit blijkt. 23.4. Voor meer informatie kan de Klant het privacybeleid van SOMFY inzake persoonsgegevens raadplegen, dat beschikbaar is op de website somfy.com.
Artikel 24: ETHIEK & ANTI-CORRUPTIE
24.1. Beide Partijen zullen hun verplichtingen nakomen in overeenstemming met alle toepasselijke wet- en regelgeving, waarbij zij zich ertoe verbinden zich te houden aan de toepasselijke wetten ter bestrijding van corruptie en het witwassen van geld, met inbegrip van maar niet beperkt tot de Amerikaanse Foreign Corrupt Practices Act (FCPA), de Anti-Bribery Act van de OESO. Conventie, de Franse anticorruptiewet (Sapin II) en de EU-klokkenluidersrichtlijn. 24.2. Van de partijen wordt verwacht dat zij nauwkeurige documenten bijhouden en passende interne controles implementeren om corruptie te voorkomen, op een manier die de omvang en aard van hun activiteiten weerspiegelt. 24.3. Beide partijen moeten ernaar streven hun personeel relevante training op het gebied van corruptiebestrijding te bieden en effectieve rapportagemechanismen op te zetten voor alle vermoedelijke gevallen van corruptie. 24.4. De Klant stemt er bovendien mee in zich te houden aan het Ethisch Handvest en de Anticorruptiegedragscode van Somfy, zoals beschreven op de website van Somfy (https://www.somfy-group.com/en-en/commitment/ethics-and-anticorruption). 24.5. Somfy moedigt het vastleggen aan van specifieke nalevingsmaatregelen die evenredig zijn aan de omvang en capaciteiten van het bedrijf, met als doel zich te houden aan de geest van de gespecificeerde nalevingsregels en de bedoeling van deze clausule. In dit kader staat de Klant Somfy uitdrukkelijk toe om elke audit uit te voeren en stemt hij ermee in om te goeder trouw te reageren op elke gerelateerde vragenlijst. Het niet naleven van anti-corruptieverplichtingen vormt een wezenlijke schending van deze Algemene Voorwaarden en kan leiden tot beëindiging van de contractuele relatie. 24.6. In het geval dat de Klant onethisch gedrag wil melden dat tijdens het zakendoen met Somfy is vastgesteld, is er een klokkenluiderslijn beschikbaar voor interne en externe belanghebbenden: De bijbehorende procedure is beschikbaar op de corporate website van Somfy of op eenvoudig verzoek.
Artikel 25: DIVERSE
25.1. Geen enkele bepaling in deze Voorwaarden zal worden opgevat als het vestigen of impliceren van een partnerschap of joint venture tussen de Partijen of zal erin resulteren dat een van de Partijen als de agent van de andere wordt beschouwd.
Beste klant,
Wij willen u informeren dat het platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR) dat door de Europese Commissie is opgezet en aanvankelijk toegankelijk was op het volgende adres: https://ec.europa.eu/consumers/odr/, vanaf 20 juli 2025 wordt stopgezet. U kunt tot 20 maart 2025 nieuwe klachten indienen op het platform.
De Europese Commissie ontwikkelt momenteel een nieuwe interactieve tool om onlinegeschillenbeslechting te vergemakkelijken. In de tussentijd kunt u de entiteiten voor geschillenbeslechting hier raadplegen Onlinegeschillenbeslechting | Europese Commissie.
Algemene verkoopsvoorwaarden BE-NL 2025
Algemene voorwaarden voor diensten BE-NL 2017
Wettelijk register betaallijn 070
Algemene voorwaarden voor Somfy Diensten voor bediening op afstand van huisautomatisering systemen
Your product cannot be added to the cart. System error.